Vrijzinnigen
moeten (een beetje) meedogenloos zijn
Jan Greven 14 dec 2010
Volgens de Leidse godsdienstsocioloog Meerten ter Borg heeft vrijzinnigheid de
toekomst.
Zij het als mentaliteit. Niet als instituut of verzameling leerstelligheden.
Vrijzinnigheid ziet hij als een levenshouding, die eigen waarden en traditie
koestert, maar die tegelijk open staat voor andere denkbeelden en bereid is tot
discussie zonder er op voorhand vanuit te gaan dat eigen waarden en waarheden
onaangetast blijven.
Dat betekent niet dat het niet uitmaakt welke waarheid iemand aanhangt.
Wel dat het nooit onmogelijk is van standpunt te veranderen.
Ter Borg ziet twee redenen waarom die vrijzinnige mentaliteit meer dan ooit
geboden is, respectievelijk waarom die mentaliteit de wind in de zeilen zal
krijgen.
Het één is trouwens wat anders dan het andere, maar Ter Borg lijkt er vanuit te
gaan dat wat geboden is uiteindelijk ook wel komt bovendrijven.
- De eerste reden is dat de grote problemen van deze tijd, zoals grondstoffenschaarste, verschuiving van de economische en
politieke macht, globalisering, technologisering en financiële crisis niet meer
werkende weg, zonder systeemverandering kunnen worden opgelost.
Om te voorkomen dat de zaak vastloopt, of uitloopt op een strijd van allen
tegen allen, is er fundamentele verandering nodig.
Verandering in zingeving.
Die van het Westen, gebaseerd op individualisme en een besef geroepen te zijn
tot exploitatie van de aarde om steeds rijker en machtiger te worden, voldoet
niet meer.
Nieuwe zingeving moet vorm en inhoud krijgen in open gesprekken tussen mensen
en culturen.
Zonder eigen waarden als begin en einde te poneren. Gesprekken kortom vanuit
een vrijzinnige mentaliteit.
- De tweede reden is dat veel mensen zich door bovengenoemde problemen
niet meer ’ontologisch geborgen’ voelen.
Ze voelen zich ontheemd, niet meer thuis in eigen stad of dorp.
De waarden die ze vroeger hadden, lijken niet meer te gelden.
Vreemdelingen hebben de buurt overgenomen.
Ze moeten op zoek naar nieuwe waarden.
Met een deftig woord: ze moeten transcenderen, overspringen naar iets nieuws,
dat ze delen met de nieuwkomers zodat er opnieuw saamhorigheid kan ontstaan.
Maar hoe doe je dat?
Ook hier kan de vrijzinnige mentaliteit helpen met haar ontspannen omgang met
eigen waarden – maar zonder deze op voorhand op te geven – en haar interesse in
de waarden van de nieuwkomers.
Heel goed, die vrijzinnige mentaliteit.
Maar wel hand in hand met de bereidheid deze meedogenloos te verdedigen.
Bron: Dr. H.C. Stoffels, Vrijzinnigen
hebben de toekomst