Hetzelfde anders zien
Het christelijke geloof als verbeelding
Wat wil Harry Kuitert hiermee zeggen?
Harry
Kuitert, een invloedrijke Nederlandse theoloog, zet in zijn later geschreven
boeken zijn veranderde kijk op het christelijk geloof uiteen.
Hierin verwerpt hij traditionele dogma's en stelt hij dat religieuze waarheden
eerder een kwestie van menselijke verbeelding zijn dan objectieve feiten.
Enkele kenmerken van zijn werk:
1.
Verbeelding als kern van geloof
Kuitert
stelt dat het christelijke geloof in wezen een product is van menselijke
verbeelding.
Dit betekent dat geloofsverhalen en symbolen niet gezien moeten worden als
letterlijk waar, maar als expressies van menselijke ervaringen en ideeën.
Hij beschouwt geloof als een creatief proces waarbij mensen proberen zin te
geven aan hun leven.
2. Relativering van absolute waarheden
Kuitert
ontkent dat religieuze waarheden absolute of universeel geldige waarheden zijn.
Hij benadrukt dat alle religieuze uitspraken voortkomen uit de menselijke
context en verbeelding.
Religieuze waarheden zijn dus cultureel en historisch bepaald, in plaats van
eeuwig en objectief geldig.
3. Secularisatie van religieuze opvattingen
Ook gaat hij
verder in op zijn eerdere werk, waarin hij al stelde dat "alle spreken
over boven komt van beneden" (met andere woorden: religie is een menselijk
construct).
In zijn boek Hetzelfde anders zien gaat hij een stap verder door te
stellen dat niet alleen religieuze taal, maar ook religieuze beelden en
voorstellingen uiteindelijk door mensen worden gemaakt.
Hierdoor plaatst hij het christelijke geloof in een seculiere context.
4. Kritiek op traditionele dogma's
Kuitert
verzet zich in zijn latere werk expliciet tegen traditionele christelijke
dogma's, zoals de idee van een almachtige God die de wereld bestuurt en de
letterlijke opstanding van Christus.
Deze dogma's beschouwt hij als producten van menselijke verbeelding, in plaats
van als objectieve feiten.
5. Filosofische benadering van geloof
Zijn
benadering is sterk filosofisch van aard. Hij bouwt voort op
existentieel-humanistische tradities, waarin de nadruk ligt op de menselijke
ervaring, ethiek, en de zoektocht naar betekenis.
Het christendom wordt gezien als een systeem van symbolen en verbeelding dat
mensen helpt om met de werkelijkheid om te gaan.
6. Demystificatie van religieuze ervaring
Kuitert
neemt afstand van het idee dat religieuze ervaringen direct afkomstig zijn van
een goddelijke bron.
In plaats daarvan ziet hij deze ervaringen als uitdrukkingen van menselijke
verlangens, angsten en hoop.
Dit leidt tot een meer psychologische en antropologische kijk op religie.
7. Pragmatische ethiek
Kuiterts
benadering heeft ook gevolgen voor de ethiek.
In plaats van dat morele regels voortkomen uit goddelijke openbaring of
geboden, stelt hij dat ethiek een menselijke onderneming is.
Moraal wordt volgens hem gevormd door menselijke afspraken en culturele normen,
en niet door goddelijke autoriteit.
Zijn visie:
Het boek Hetzelfde anders zien markeert een definitieve verschuiving in Kuiterts denken
naar een meer humanistische, niet-theïstische interpretatie van het christelijk
geloof.
Hij ziet religie als een menselijk product dat betekenis geeft aan het leven,
maar niet als een afspiegeling van bovennatuurlijke waarheden.
In dit boek gaat Kuitert dus verder dan in zijn eerdere werk door het
christelijk geloof niet alleen als een cultureel fenomeen te beschouwen, maar
het expliciet te positioneren binnen de menselijke verbeelding, en daarmee de
traditionele geloofsvoorstellingen grondig te herinterpreteren.
Bron: 56